Hyvä yhteishenki houkuttelee sekä matkailijoita että alan osaajia

Pohjois-Savossa matkailualan toiminta ja alueen vetovoima on viime vuosina ottanut harppauksia eteenpäin. Esimerkiksi Kuopiossa on toteutettu useita hankkeita, joilla on parannettu kaupungin viihtyisyyttä, ja nyt myös alan toimijat tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä. Se näkyy positiivisesti matkailijamäärissä, ja potentiaalia kasvuun on tulevaisuudessakin.

Pohjois-Savo tarjoaa matkailijoille kiinnostavia kokonaisuuksia, kuten kulttuuririkkaan Kuopion ja ympärivuotisesti palveluja tarjoavan matkailukeskus Tahkon. Alue on hyvin kilpailukykyinen, kun sitä verrataan esimerkiksi Lappiin – Pohjois-Savosta löytyy jylhiä maisemia ja maagista luontoa, upeita vesistöjä, kinoksittain lunta ja talviurheilua sekä kaupungin täydeltä elämyksiä kulinaristeille ja kulttuurinnälkäisille.

– Palveluille ja elämyksille on aina kysyntää. Uskon, että matkailu kotimaassa tulee kasvamaan entisestään ja Itä-Suomi tulee olemaan siinä voittaja. Samoin ulkomaisten turistien houkuttelussa on paljon potentiaalia. Minusta meillä on erinomaiset mahdollisuudet kilpailla matkailijoista Lapin kanssa, sanoo Ravintolamestarit Oy:n toimitusjohtaja Eeva Mertanen.

Enemmän näkyvyyttä toimijoille yhdessä

Matkailumarkkinoinnissa Pohjois-Savossa on keskitytty erityisesti alan toimijoiden yhteistyön lisäämiseen sekä ympärivuotisten palvelujen kehittämiseen – ja molemmissa on onnistuttu.

Hyvänä esimerkkinä on Pohjois-Savon matkailu Oy, joka on alueen kuntien ja 19 matkailualan yrityksen perustama yhtiö. Se koordinoi alueen toimijoiden yhteistyötä, luo kansainvälisiä markkinoita ja kehittää toimialaa.

– Toinen esimerkki on yhteisenä brändinä ja sateenvarjona toimiva Kuopio-Tahkon Markkinointi, jonka alle yritysten on ollut helppo lähteä. Toimijat ovat tulleet keskenään tutuiksi ja uusi sukupolvi haluaa selkeästi tehdä entistä enemmän yhdessä. Pystymme tarjoamaan asiakkaille kokonaisuuksia, jollaisia ei aiemmin ollut. Samoin porukan kesken on todella helppoa pyytää apua, kehuu Vararengasravintolat Oy:n toimitusjohtaja Juho Rissanen.

– Ymmärrys siitä, että olemme yhdessä vahvempia on kasvanut. Kun saamme houkuteltua matkailijoita tänne alueelle, se on meidän kaikkien etu, lisääMertanen.

Kuopiossa on tehnyt määrätietoista työtä alueen vetovoimaisuuden kasvattamiseksi esimerkiksi parantamalla kaupungin infraa.

– Viimeisen 10 vuoden aikana Kuopion tori on uudistettu, on rakennettu kävelykatu yliopistolta satamaan saakka, ja viimeisimpänä kaupunki on remontoinut kokonaan Kuopion sataman, mikä näkyy nyt tarjolla olevien palvelujen ja kävijöiden kasvussa. Kaikki nämä ovat tehneet kaupungista houkuttelevamman, Rissanen luettelee.

Mertanen nostaa esiin, että alan toimijoiden työn tuloksena Kuopioon osataan jo tulla hyvän ruoan perässä.

– Siinä jokaisella on hyvä paikka suositella toisiaan. Vieraan täytyy saada jokaisesta ravintolasta se “Kuopio-kokemus”, että olipa ainutlaatuinen paikka ja mahtava palvelu.

Vahvat verkostot syntyvät kohtaamalla

Alueelle on rakennettu määrätietoisesti matkailu- ja ravintola-alan toimijoiden verkostoa, joka järjestää säännöllistä toimintaa, kuten aamukahveja. Läsnäolo auttaa rakentamaan luottamusta toimijoiden välille ja uudetkin yrittäjät tulevat tutuiksi.

– Tapaamiset ja epämuodolliset keskustelut antavat myös perspektiiviä omaan tekemiseen, että teemmekö oikein ja voisimmeko tehdä toisella tavalla. Pysymme ajassa kiinni ja voimme haistella yhdessä trendejä, kun keskustelu on avointa. Hyvä ilmapiiri huokuu asiakkaille asti, sanoo Mertanen.

Koronapandemia aiheutti osaajapulan alalle, mutta Rissanen ja Mertanen ovat nähneet alan vetävän jälleen myös kokeneita osaajia. Alueella koulutetaan paljon uusia ammattilaisia, ja monipuolinen ala tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia esimerkiksi erikoistumiseen.

– Sen huomaa jo opiskelijoitakin mentoroidessa, että alalle hakeutuu samanhenkistä, helposti innostuvaa porukkaa. Kuopion ja Tahkon etuna on myös se, että ammattilaisille on töitä tarjolla ympäri vuoden. Kaupunkina Kuopiossa on erinomaista lyhyet välimatkat: kun asuu kaava-alueella, pääsee kaikkiin kouluihin ja työpaikkoihin helposti julkisilla tai vaikka pyöräillen, joten arki on helppoa, sanoo Rissanen.

Yhteisöllisyys vetää osaajia alalle

Alan toimijat ovat myös keskustelleet avoimesti palkkauksesta – Lapin sesonkityön palkkojen kanssa Pohjois-Savossa ei pystytä kilpailemaan, mutta vahva tiivis yhteisö on yksi työsuhde-eduista. Mertanen toivookin kuulevansa enemmän positiivista puhetta matkailu- ja ravintola-alasta työpaikkana.

– Meillä isommissa yhtiöissä on tarjolla todella monenlaisia urapolkuja ja huolehdimme tarkasti toimintamme vastuullisuudesta. Ei kai missään muulla alalla ole tällaista perhemäistä fiilistä, mitä meillä on. Siitä ei mielestäni puhuta tarpeeksi, miten hauskaa työmme on, Mertanen sanoo.

Osaajia tarvitaan alalle lisää, ja tulevaisuudessa työyhteisöt tulevat olemaan yhä kansainvälisempiä myös Kuopiossa.

– Näen työperäisen maahanmuuton hyvänä asiana – monikulttuurisuus on rikkaus työyhteisölle. Se, että meillä on osaamista eri kulttuureista, tulee olemaan tärkeä menestystekijä. Näin voimme tarjota myös vieraillemme tauon tavallisesta, sanoo Mertanen.

Matkailu- ja palveluala on yksi neljästä Talent First -hankkeen kärkitoimialasta. Hankkeen tavoitteena on osaajien saatavuuden parantaminen, alueellisen veto- ja pitovoiman edistäminen sekä alueellisten toimijoiden välisen yhteistyön lisääminen.